Ei venyttely yksin autuaaksi tee!

Usein kuulee pohdittavan, että “olisi pitänyt venytellä enemmän niin ei olisi käynyt näin..” ja “ihan oma vika kun en ole venytellyt”.

Syy johonkin vaivaan on harvoin yksiselitteinen. Kaikki lapsuuden vanhoista vammoista, harrastuksista ja aikuisuuden työasennoista aina ruokavalioon ja ikääntymisen mukanaan tuomiin muutoksiin saakka vaikuttaa siihen mitä keneltäkin kuluu ja alkaa aiheuttaa vaivaa. Lisäksi on vielä perintötekijöiden oma osuus asiaan.

Ennemmin olisi syytä pohtia miksi ei ole pitänyt lihaskunnosta huolta. Vahva lihaksisto, syvä ja pinnallisempi, tukee niveliä ja rankaa, vielä sittenkin kun kulumaa ja vammaa on jo ehtinyt syntyä. Lihaskuntoharjoittelun aloittaminen ei ole koskaan liian myöhäistä. 20160606_173003

Venyttely yksin ei siis autuaaksi tee ja on paljon tilanteita, jolloin venyttely ei ole hyväksi. Esimerkiksi eteen kumaraan painuneet hartiat ovat jo valmiiksi venytyksessä. Venytyksessä oleva lihas on aina kireä. Parempaan tulokseen tällaisesta hartiajännityksestä ja kireydestä kärsivä saa lihaskuntoharjoittelulla,  syvää tukea ja hartioita ja rankaa kannattelevia lihaksia vahvistamalla.

Myös tapaan venytellä on syytä kiinnittää huomiota. Pumppaava dynaaminen venytys on lempeä ja tehokas rentouttamaan ja nesteyttämään oikein kireää myofaskiaa eli lihaksen ja sidekudoksen jatkumoa. Niin kireys kuin liikkuvuus syntyy näiden kudosten yhteisvaikutuksesta – ne ovat yhtenäistä jatkumoa.

Siis ennekuin seuraavan kerran venytät hartioita, katso peilistä missä asennossa ne ovat, edessä vai paikallaan, karkaako pää eteen vai pysyykö linjassa? Tai pyydä perheenjäsentä nappaamaan sivukuva ryhdistäsi, siitä näet asentosi parhaiten.

Uusimmassa Hyvä Terveys – lehdessä, nro 7/2016 monipuolinen niska-hartiatreeni huoltamaan kivistäviä hartioita.


Tässä suosikkiliikkeeni joka auttaa aina!

20160606_173054

Virkistäviä jumppahetkiä!

Anne

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *