Liikettä lääkkeeksi

Uusi käypä hoito suositus kivun hoidosta alleviivaa liikunnan tärkeänä kivunhoitomenetelmänä. Puhutaan lääkkeettömästä kivun hoidosta joka käytännössä tarkoittaa fysioterapiaa, liikuntaa ja psykoterapiaa. Fysioterapiassa terapeuttinen harjoittelu on tärkeä osa tuki- ja liikuntaelinvaivojen hoitoa. Useimmiten kipua esiintyykin juuri tuki- ja liikuntaelimissä. Tavallisesti niska-hartia, olkapää ja alaselkä kivut aiheuttavat paljon sairauspoissaoloja.

“Kroonisista kivuista suurin osa johtuu tuki- ja liikuntaelinsairauksista. Kolme neljästä yli 30-vuotiaasta suomalaisesta on kokenut vähintään yhden selkäkipujakson elämänsä aikana. Noin puolella aikuisista on ollut yli 5 selkäkipujaksoa. Viimeisen kuukauden aikana joka kolmas aikuinen on tuntenut selkäkipua. Iskiaskipua on ollut lähes 40 %:lla aikuisista, ja heistä joka toisella on ollut yli 5 iskiaskipujaksoa «Kaila-Kangas L (toim.) Musculoskeletal disorders in Finland. Results of the Health 2000 Survey. Publications of the National Public Health Institute, B25/2007»3.”

Kyllä, liike on usein tehokkain lääke. Ammattilaisen ohjauksessa kuntouttava liike voi hoitaa ja auttaa vaikka se joskus hieman sattuisikin.

Liikunnan ennaltaehkäisevä näkökulma on kuitenkin se kaikkein tärkein. Terveyden kannalta hyvä liikehallinta, lihaskunto ja liikkuvuus ovat tuki- ja liikuntaelimistön hyvinvoinnin perusta.

Esimerkiksi yksi syy tasapainon heikkenemiseen voi olla heikot pakaralihakset. Jos yhdellä jalalla seistessä pakara ei jaksa tukea, lantion hallinta on puutteellinen ja alaraajan linjaus menee pieleen. Siitä voi seurata puolestaan polvikipua ja alaselkäkipua. Pakaralihasten heikkouden aiheuttaman tasapaino-ongelman takia kaatumisriksi kasvaa. Ollaan noidankehässä. Täsmäliikettä siis lääkkeeksi!

Tervetuloa ryhmiimme!

FysioSalus-Ryhmämainos_web