Fysioterapeutin rooli juniorijääkiekkoilijoiden ja -salibandyn pelaajien harjoittelussa

Olemme työskennelleet jo jonkin aikaa FysioSaluksen porukalla juniorijääkiekkoilijoiden ja salibandyn pelaajien kanssa yhteistyössä. Haluamme tavata  pelaajat aina henkilökohtaisesti, jotta pystymme testaamaan jokaisen pelaajan yksilöllisesti. Testausten pohjalta tehdään joukkueelle yhteenveto pelaajien liikkuvuuden ja liikehallinnan tasosta sekä ehdotukset, mitä asioita olisi tarpeellista lähteä kehittämään joukkueen oheistreeneissä.

Testauksien aikana havainnoimme yhtäläisyyksiä joukkueen pelaajien liikkuvuudessa ja liikehallinnassa. Yhtenä yleisenä havaintona on ollut, että pelaajien takaketju on kireällä (niska, selkä, pakarat, takareidet ja pohkeet) ja monelle jo pelkkä istuminen lattialla jalat suoraan eteenpäin voi olla todella haastavaa takareisien ja pohkeiden kiristämisen vuoksi. Toisena yleisenä havaintona alaselän luonnollisen asennon hahmottamisen hankaluus etenkin liikkeen aikana.Tällöin on hyvin todennäköistä, että myös peliasennossa alaselkä on helposti liian pyöreänä pitkiä aikoja ja keskivartalon lihaksista ei saada riittävää tukea ja voimaa asennon kannatteluun. Tällöin lihaksiin ja niveliin kohdistuu helposti liiallista kuormitusta, jonka seurauksena  loukkaantumisen riski kasvaa.  

Takaketjun kireys ja alaselän pyöristyminen kulkevat usein käsi kädessä, sillä kireä takaketju hankaloittaa selän asennon hallintaa aiheuttaen ylimääräistä kiristystä ja selkä pyöristyy helposti erinäisissä liikkeissä (esim. suorinjaloin maastaveto). Selän pyöristyminen on  luonnollista ja sen kuuluukin pyöristyä päivittäin eri tilanteissa. Myös pelitilanteissa selkä joutuu pyöristymään eri tilanteissa, eikä se ole millään tavalla huono asia. On  kuitenkin tärkeää, että selän luonnollinen asento hahmotetaan ja lihaksissa on riittävästi voimaa asennon kannatteluun. Tällöin selkä kestää paremmin eri liikesuuntiin tapahtuvia nopeitakin asennonmuutoksia.

Selän ollessa pitkiä aikoja voimakkaasti pyöristyneenä kudokset joutuvat toistuvasti kovan venytyksen ja paineen alaiseksi. Tällöin selän asennon hahmottaminen heikentyy ja keskivartalon syvät tukilihakset eivät pääse aktivoitumaan halutulla tavalla. Tästä seuraa pinnallisten lihasten liiallinen jännittyminen aiheuttaen lisää kireyden ja paineen tunnetta selkään ja koko vartalon takaketjun matkalle. Kireyksien vapauttamiseksi ja selän hallinnan parantamiseksi tarvitaan lyhentyneiden ja kireiden kudosten rentoutusta sekä  ylivenyttyneiden ja kireiden kudosten oikeanlaista aktivointia. Tähän pystymme onneksi vaikuttamaan oikeanlaisella harjoittelulla!

Yksilöllisten testausten avulla saamme tärkeää informaatiota pelaajien ja koko joukkueen  liikkuvuuden ja liikehallinnan haasteista. Testien jälkee tuleekin tärkein vaihe: oikeiden harjoitteiden ohjaaminen koko joukkueelle. Oheisharjoitusten ohjaamisessa keskitymme nimenomaan testeissä ilmenneiden heikkouksien sekä koko kehon liikehallinnan  ja liikkuvuuden parantamiseen. Oheisharjoituksissa opettelun kohteena ovat yleensä myös kehonpainolla tehtävät lihaskuntoliikkeet, jotta nuorilla urheilijoilla olisi alusta asti oikeat ja turvalliset liiketekniikat ennen kovempaa painoharjoittelua.

Oheistreeneissä vastaanotto on ollut hyvä pelaajien niinkuin valmentajienkin keskuudessa. Tarpeeksi nuorena aloitettu kehonhallinta, liikkuvuus ja voimaharjoittelu ennaltaehkäisevät vammoja ja antavat edellytyksen lajissa kehittymiseen sekä oman kehon hahmottamiseen. Nuorena pelaajat oppivat nopeasti uusia liikkeitä ja kehon hahmotus paranee kerta kerralta. Valmentajat ovat myös innostuneita uusista liikkeistä ja heille perustelemme aina huolellisesti, miksi jotakin liikkeitä tehdään harjoituksissa ja mihin sillä pyritään vaikuttamaan. Valmentajien kanssa liikkeet käydään läpi vielä erikseen, jotta harjoitteet pysyvät jatkossakin tarkoituksenmukaisina osana harjoituksia.

On ollut ilo huomata, miten joukkueissa on herännyt mielenkiinto oheisharjoittelun kehittämistä kohtaan ja valmentajat haluavat lisätä osaamistaan. Homma on vasta alussa, mutta yhteistyö joukkueiden kanssa on ollut jo tähän mennessä palkitsevaa ja antoisaa!

Joukkueissa on alettu ahkerasti kehittämään mm. takaketjun liikkuvuutta ja selän hallintaa, mutta myös sinä voit testata kehosi takaketjun liikkuvuuden yksinkertaisella testillä:

Käy istumaan lattialle jalat suorana eteenpäin ja kokeile pystytkö istumaan selkä suorana, ilman, että lantio kippaa taakse ja polvet koukistuvat tai tunnet voimakasta kiristystä/ kipua jossain kohtaa takaketjua? Pystytkö ojentamaan selkäsi suoraksi tai kumartumaan eteenpäin kohti etureisiä?

Mikäli et pystynyt  istumaan asennossa tai koet asennossa olemisen todella jäykäksi, hyödyt varmasti tulevista vinkeistämme.

Päivitämme jatkossa FysioSaluksen ja FunctionalFysion Facebook – sivuilla vinkkejä mm. miten voit monipuolistaa harjoitteluasi sekä parantaa kehosi liikkuvuutta ja liikehallintaa.

Käy tykkäämässä sivuista ja pysy kuulolla, lisää vinkkejä tulossa! 🙂

– Riikka & Viivi

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *