Äitiysfysioterapia

Äitiysfysioterapian tavoitteena on edistää raskaana olevien ja synnyttäneiden naisten terveyttä ja hyvinvointia. Fysiosaluksessa äitiysfysioterapeutit ovat erikoistuneet mm. seuraaviin fysioterapian osa-alueisiin:

• Kivun hoitoon ja ennaltaehkäisyyn raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
  • Liikunnan ja harjoittelun ohjaukseen raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen
  • Suorien vatsalihasten erkauman kuntoutukseen
  • Lantionpohjan toimintahäiriöihin ja niiden kuntoutukseen

*kts. lisätietoa sivuiltamme kohdasta lantionpohjan fysioterapia

• Sektioarpien hoitoon
  • Äidin ergonomiaan vauva- ja pikkulapsiaikana

Raskausaikaa voivat hankaloittaa erilaiset tuki- ja liikuntaelinvaivat, mm. selän ja lantionseudun kiputilat, joihin pystytään vaikuttamaan asiantuntevalla hoidolla ja ohjauksella tehokkaasti ja turvallisesti. Syitä raskausajan kiputiloihin voi olla mm.  Si-nivelten tai häpyliitoksen liikkuvuuden rajoittuminen ja/tai virheasennot. Tuki- ja liikuntaelinvaivat ovat odottavalle äidille turha rasite ja niiden asiantunteva hoitaminen on tärkeää ja sallittua. Myös turvallisen liikunnan ja harjoittelun ohjaus raskausaikana on tarpeellista, jotta pystytään optimoimaan odottavan äidin terveys ja toimintakyky. Oikeanlaisen liikunnan harrastaminen raskausaikana auttaa myös synnytyksestä palautumista.

Synnytyksestä palautuminen on aina yksilöllistä. Haasteita voivat olla mm. erilaiset kiputilat, lantionpohjantoimintahäiriöt ja vatsan seudun ongelmat, kuten suorien vatsalihasten erkauma. Keskivartaloa voi olla vaikea hahmottaa, se saattaa tuntua oudolta ja erilaiselta kuin ennen synnytystä. Sektioarvilla on iso merkitys vatsanseudun palautumisessa ja niiden hoitaminen on ensiarvoisen tärkeää. Osaavan fysioterapeutin ohjaus on hyvin tarpeellista, jotta synnytyksestä palautuminen tapahtuisi parhaalla mahdollisella tavalla. Parhaan hyödyn saa, mitä nopeammin kuntoutuminen aloitetaan, mutta kuntoutusprosessin voi aloittaa vielä vuosien, jopa vuosikymmentenkin jälkeen synnytyksestä.