Osteopaattinen fysioterapia

Osteopatia on hoitomuoto, jonka tarkoituksena on kehon rakenteellisten ja toiminnallisten häiriö- ja kiputilojen tutkiminen, hoito ja ennaltaehkäisy.

Osteopatiassa keho nähdään kokonaisuutena, kehon kaikki eri osat ja järjestelmät ovat sidoksissa toisiinsa; lihakset, nivelet, verenkierto ja hermosto, sekä yhtenä erittäin tärkeänä osana sidekudos eli faskia. Se ympäröi jokaista lihasta, elintä, hermoa ja verisuonta ja yhdistää kehon osat eri puolita toisiinsa. Häiriö yhdessä kehon osassa voi aiheuttaa oireita toisessa. Siksi osteopaattinen tutkimus ja hoito kohdistuu aina koko kehoon.

Osteopatiassa kehoa hoidetaan manuaalisesti eli käsin – erilaisten manuaalisten tekniikoiden avulla kehon jännitys- ja lukkotilat saa avattua sekä kehon asentoa ja ryhtiä korjattua halutulla tavalla. Näin pyritään palauttamaan kehon terveys ja toimintakyky. Tekniikat ovat pääsääntöisesti pehmytkudostekniikoita, jotka kohdistuvat lihaksiin, faskioihin ja jänteisiin sekä mobilisaatiotekniikoita, joilla lisätään nivelten liikkuvuutta tehokkaasti ja turvallisesti.

Osteopaattisessa hoidossa ei vain rauhoiteta oiretta vaan etsitään vaivan todellinen syy. Tutkimuksessa hyödynnetään vahvaa anatomian ja fysiologian osaamista ja testauksen lisäksi tutkitaan paljon käsillä tunnustelemalla.  Kokemuksen myötä kädet herkistyvät tuntemaan eri jännitystiloja ja häiriöitä kehossa.

Aina on myös hyvä selvittää, onko ongelman taustalla esimerkiksi jonkinlainen lihaksiin tai asennon hallintaan liittyvä toimintahäiriö, johon kannattaa kiinnittää huomiota fysioterapian näkökulmasta. Terapeuttinen harjoittelu on fysioterapeutin ohjaamaa tarkoin yksilöllisesti asiakkaan tarpeiden mukaan suunniteltua harjoittelua, jonka avulla vaikutettaan positiivisesti mm. kehon lihastasapainoon sekä liikkuvuuteen.

Osteopaattinen fysioterapia on siis laadukas ja monipuolinen hoitomuoto, joka sopii kaikille. Vastaanotolle voi tulla minkä tahansa tuki- ja liikuntaelimistön vaivan vuoksi.

• Kaikki kipu- ja jännitystilat, mm. tenniskyynärpää, jäätynyt olkapää, jännityspäänsärky, selkäkipu
  • Päänalueen ongelmat, mm. migreeni, huimaus ja purentaperäiset ongelmat
  • Lantion alueen ongelmat, mm. SI-nivelen häiriöt
  • Selkärangan ongelmat kuten välilevynpullistumat ja nikamalukot